do góry ^

Wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów


Nazwa sprawy/procedury

 Wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów.

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 1396 ze zm.).
  2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 701 ze zm.).
  3. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 283 ze zm.).
  4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 256).
  5. Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020 r., poz. 10).
  6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839).

 

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie pozwolenia powinien zawierać:

a) oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby lub oznaczenie głównego prowadzącego instalację oraz zakresu odpowiedzialności poszczególnych prowadzących oznaczone części instalacji;

b) adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji;

c) informacje o tytule prawnym do instalacji;

d) informacje o rodzaju instalacji, stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsc emisji (odpadów);

e) ocenę stanu technicznego instalacji;

f) informację o rodzaju prowadzonej działalności;

g) opis zakładanych wariantów funkcjonowania instalacji;

h) blokowy (ogólny) schemat technologiczny wraz z bilansem masowym i rodzajami wykorzystywanych materiałów, surowców i paliw, istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska;

i) informację o energii wykorzystywanej lub wytwarzanej przez instalację;

j) wielkość i źródła powstawania albo miejsca emisji (odpadów) – aktualnych i proponowanych – w trakcie normalnej eksploatacji instalacji oraz w   warunkach odbiegających od normalnych, w szczególności takich jak rozruch i wyłączenia;

k) warunki lub parametry charakteryzujące pracę instalacji, określające moment zakończenia rozruchu i moment rozpoczęcia wyłączania instalacji;

l) proponowane procedury monitorowania procesów technologicznych istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska, w szczególności pomiaru lub ewidencjonowania wielkości emisji oraz wymagań ochrony przeciwpożarowej w przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów;

m) deklarowany termin i sposób zakończenia eksploatacji instalacji lub jej oznaczonej części, niestwarzający zagrożenia dla środowiska, jeżeli zakończenie eksploatacji jest przewidywane w okresie, na który ma być wydane pozwolenie;

n) deklarowany łączny czas dalszej eksploatacji instalacji, jeżeli ma on wpływ na określenie wymagań ochrony środowiska oraz deklarowany sposób dokumentowania czasu tej eksploatacji;

o) deklarowany termin oddania instalacji do eksploatacji, w przypadku określonym w art. 191a ustawy Prawo ochrony środowiska, tj. jeżeli wniosek dotyczy realizacji nowej instalacji;

p) czas, na jaki ma być wydane pozwolenie;

  1. Poza wymaganiami określonymi w pkt 1, wniosek o wydanie pozwolenia powinien zawierać dodatkowo:

a) numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer REGON posiadacza odpadów, o ile został nadany;

b) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do wytwarzania, z uwzględnieniem ich podstawowego składu chemicznego i właściwości;

c) określenie ilości odpadów poszczególnych rodzajów przewidzianych do wytwarzania w ciągu roku;

d) wskazanie sposobów zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko;

e) opis dalszego sposobu gospodarowania odpadami, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów;

f) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzajów magazynowanych odpadów.

  1. Ponadto, do wniosku należy dołączyć:
    a) dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, jeżeli prowadzący instalację nie jest osobą fizyczną;

b) streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym;

c) operat przeciwpożarowy spełniający wymagania określone w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;

d) postanowienie, o którym mowa w art. 42 ust. 4c ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;

e) zaświadczenie o niekaralności prowadzącego instalację:

– za przestępstwa przeciwko środowisku,

– będącego osobą fizyczną albo wspólnika, prokurenta, członka rady nadzorczej lub członka zarządu prowadzącego instalację będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej za przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 1950);

f) zaświadczenie, o których mowa w art. 102a ust. 1 ustawy o odpadach – w przypadku wniosku o wydanie pozwolenia dla prowadzącego zakład recyklingu statków;

g) zaświadczenie, o których mowa w art. 102a ust. 1 pkt 5 ustawy o odpadach – w przypadku wniosku o przedłużenie pozwolenia dla prowadzącego zakład recyklingu statków;

h) pełnomocnictwo – jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik;

i) potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej.

 

Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu
Departament Środowiska
al. Niepodległości 34
61-714 Poznań

 

Termin załatwienia sprawy

W ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

 

Sposób załatwienia sprawy (opis procedury)

  1. Niezwłocznie po wpływie wniosku zostaje on rozpatrzony.
  2. W przypadku złożenia niekompletnego wniosku zostaje wysłane wezwanie do uzupełnienia braków.
  3. Nieuzupełnienie braków formalnych skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
  4. W toku postępowania wymagane jest uzyskanie opinii właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej (opinia negatywna jest wiążąca
    – obliguje do wydania decyzji odmawiającej).
  5. Rozstrzygnięcie w formie:

a) decyzji udzielającej pozwolenia;

b) decyzji odmawiającej wydania pozwolenia.

 

Tryb odwoławczy

Stronie przysługuje prawo odwołania do Ministra Klimatu, za pośrednictwem Marszałka Województwa Wielkopolskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

Opłaty

  1. Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia w wysokości:

a) 2011,00 zł – od pozwoleń wydawanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;

b) 506,00 zł – od pozwoleń wydawanych w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmioty prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.

  1. 17,00 zł – opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Opłaty skarbowe należy wnieść z chwilą powstania obowiązku ich zapłaty, tj. z chwilą złożenia wniosku, na rachunek bankowy:

Urząd Miasta Poznania
Wydział Finansowy, Oddział Pozostałych Dochodów Podatkowych i Niepodatkowych
ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań
PKO Bank Polski S.A. Nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763

 

Osoba do kontaktu w danej sprawie

Agnieszka Fiebig
tel.: 61 626 64 16
e-mail: agnieszka.fiebig@umww.pl

Mariusz Adamski
tel.: 61 626 64 06
e-mail: mariusz.adamski@umww.pl

Róża Arndt-Czarnecka
tel.: 61 626 64 07
e-mail: roza.arndt@umww.pl

Jolanta Balińska
tel.: 61 626 64 07
e-mail: jolanta.balinska@umww.pl

Marta Gołembowska
tel.: 61 626 64 67
e-mail: marta.golembowska@umww.pl

Anna Łukasiewicz
tel.: 61 626 64 22
e-mail: anna.lukasiewicz@umww.pl

Joanna Marciniak-Parzonka
tel.: 61 626 64 98
e-mail: joanna.marciniak-parzonka@umww.pl

Katarzyna Skoracka-Walasik
tel.: 61 626 64 62
e-mail: katarzyna.walasik@umww.pl

Patrycja Zarzycka
tel.: 61 626 64 32
e-mail: patrycja.zarzycka@umww.pl

Hanna Żarkiewicz
tel.: 61 626 64 84
e-mail: hanna.zarkiewicz@umww.pl

 

Dodatkowe informacje

  1. Zgodnie z art. 378 ust. 2a i ust. 2aa ustawy Prawo ochrony środowiska – marszałek województwa jest właściwy w sprawach pozwoleń na wytwarzanie odpadów:

a) przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;

b) przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, realizowanego na terenach innych niż wymienione w lit. a;

c) pozwolenia dla instalacji komunalnych, o których mowa w ; w art. 38b ust. 1 pkt 1 ustawy o odpadach;

d) pozwolenia dla odpadów innych niż wydobywcze wytworzonych w miejscu poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania kopalin ze złóż oraz ich magazynowania i przeróbki, jeżeli jest organem właściwym do wydania decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi, o której mowa w art. 11 ustawy o odpadach wydobywczych.

  1. W przypadku przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej organem właściwym jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu.
  2. Wykaz przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
  3. Do zmiany pozwolenia na wytwarzanie odpadów stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wydawania pozwoleń. Opłata skarbowa wynosi 50% stawki podstawowej jeżeli dotyczy zmiany pozwolenia polegającej na przedłużenia terminu ważności lub rozszerzenia zakresu działalności.

Jeżeli końcówka kwoty połowy stawki opłaty podstawowej wynosi 50 gr, wymaganą opłatę należy zaokrąglić do pełnej złotówki.

  1. Zgodnie z art. 45 ust. 4 ustawy o odpadach – wytwórca opadów, który prowadzi zbieranie lub przetwarzanie odpadów, może być zwolniony z obowiązku uzyskania odrębnego zezwolenia na prowadzenie tej działalności, jeżeli posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów. Wytwórca odpadówjest obowiązany uwzględnić we wniosku o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów, uwzględnia odpowiednio wymagania przewidziane dla wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów lub wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów, w tym dołączyć wymagane załączniki.
  2. W procedurze wydawania pozwolenia, o którym mowa w pkt 5, stosuje się odpowiednio przepisy art. 41a ust. 1-5a ustawy o odpadach, dotyczące wydania opinii przez Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska oraz właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.

 

Informacja dla właścicieli danych osobowych

 

Szanowni Państwo w związku z przetwarzaniem Państwa danych osobowych informujemy, że:

 

  1. Administratorem danych osobowych jest Marszałek Województwa z siedzibą Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu przy al. Niepodległości 34, 61-714 Poznań.
  2. Państwa dane osobowe są przetwarzane w następujących celach:

a) prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie udzielenia pozwolenia na wytwarzanie odpadów;

b) weryfikacji przestrzegania warunków pozwolenia;

c) udzielania informacji o środowisku i jego ochronie oraz informacji publicznej;

d) sprawozdawczości i statystyki;

e) archiwizacji.

  1. Państwa dane osobowe przetwarzamy w związku ze sprawowaniem władzy publicznej.
  2. W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych prosimy o kontakt z Inspektorem ochrony danych osobowych, Departament Organizacyjny i Kadr, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu, al. Niepodległości 34,
    61-714 Poznań, e-mail: inspektor.ochrony@umww.pl.
  3. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w toku realizacji celów, o których mowa w pkt 2 lit. a-d oraz przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zakończono sprawę, zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną.
  4. Podanie danych osobowych jest warunkiem ustawowym a ich niepodanie skutkuje brakiem możliwości rozpatrzenia wniosku.
  5. Przysługuje Państwu prawo dostępu do danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
  6. Przysługuje Państwu prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania w związku z Państwa sytuacją szczególną.
  7. Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  8. Państwa dane osobowe będą ujawniane podmiotom występującym o udzielenie informacji
    o środowisku i jego ochronie oraz informacji publicznej – pod warunkiem, że żądane dane będą stanowiły ww. informacje.
  9. Państwa dane osobowe nie są przetwarzane w sposób zautomatyzowany w celu podjęcia jakiejkolwiek decyzji.


Osoba odpowiedzialna za:
wytworzenie informacji: 2012-11-20 Mariola Górniak
wprowadzenie informacji do podstrony BIP: 2012-11-20 12:55:10 przez Tomasz Spychalski
ostatnia zmiana treści: 2020-03-23 12:29:34 przez Tomasz Orłowski

Rejestr zmian - poprzednia opublikowana wersja artykułu - pokaż rejestr



Urząd Marszałkowski
Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu
al. Niepodległości 34, 61-714 Poznań, tel.: 61 626 66 66

bip.gov.pl

Stronę odwiedzono 9802 razy
projekt i wykonanie hsi.pl ©2020