do góry ^

Wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów


Nazwa sprawy/procedury

 Wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów.

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 992
    ze zm.).
  2. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 2081 ze zm.).
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm.).
  4. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1923).
  5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie  przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 71).

 

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów powinien zawierać:

a) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza odpadów, o ile został nadany;

b) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania;

c) określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych

przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku;

d) oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów;

e) wskazanie:

– miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,

– maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku,

– największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie
w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,

– całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;

f) szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania zgodnie z załącznikami nr 1 i 2 do ustawy o odpadach, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia,
a w uzasadnionych przypadkach – także godzinowej mocy przerobowej;

g) przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;

h) oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie przetwarzania odpadów;

i) opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem;

j) opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na których działalność ta była prowadzona;

k) określenie minimalnej i maksymalnej ilości odpadów niebezpiecznych,

ich najniższej i najwyższej wartości kalorycznej oraz maksymalnej zawartości zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich
– w przypadku zezwoleń dotyczących instalacji do termicznego przekształcenia odpadów;

l) informacje, o których mowa w art. 95 ust. 9 ustawy o odpadach – w przypadku zezwoleń na przetwarzanie zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych odpadów weterynaryjnych dotyczących unieszkodliwiania tych odpadów;

m) informacje, o których mowa w art. 98 ust. 1 ustawy o odpadach – w przypadku zezwoleń na przetwarzanie dotyczących unieszkodliwiana odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz przetwarzania tych odpadów, przez ich składowanie – do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska;

n) informacje, o których mowa w art. 102a ust. 1 pkt 1-4 ustawy o odpadach – w przypadku zezwolenia na przetwarzanie dla prowadzącego zakład recyklingu statków;

o) proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a ustawy o odpadach;

p) informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.

  1. Do wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów dołącza się:

a) zaświadczenie o niekaralności:

– posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,

– wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, za przestępstwa przeciwko środowisku lub przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1600);

b) zaświadczenie o niekaralności posiadacza odpadów za przestępstwa przeciwko środowisku na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 703 ze zm.);

c) oświadczenie o niekaralności osób, o których mowa w lit. a, za wykroczenia określone
w art. 175, art. 183, art. 189 ust. 2 pkt 6 lub art. 191 ustawy o odpadach;

d) oświadczenie, że w stosunku do:

– posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,

– posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej albo wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego posiadacza odpadów prowadzącego działalność gospodarczą jako osoba fizyczna – w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie
i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono administracyjnej kary pieniężnej,
o której mowa w art. 194 ustawy o odpadach;

e) oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego przedsiębiorcy, w stosunku do którego w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194 ustawy
o odpadach.

  1. Oświadczenia, o których mowa w pkt 2 lit. c-e składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
  2. Do wniosku o wydanie zezwolenia na:

a) przetwarzanie odpadów przez wypełnianie terenów niekorzystnie przekształconych;

b) przetwarzanie odpadów komunalnych lub odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych

– posiadacz odpadów, z wyłączeniem jednostek budżetowych, dołącza dokument potwierdzający prawo własności, prawo użytkowania wieczystego, prawo użytkowania albo umowę dzierżawy nieruchomości, o której mowa w art. 41b ust. 1 ustawy o odpadach.

  1. Do wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie dla prowadzącego zakład recyklingu statków dołącza się:

a) informację o metodzie recyklingu statków;

b) informację o rodzaju i wielkości statków, które można poddać recyklingowi statków;

c) informację o ograniczeniach i uwarunkowaniach w funkcjonowaniu zakładu recyklingu statków, w tym dotyczące gospodarowania odpadami niebezpiecznymi;

d) informację o maksymalnej rocznej wielkości recyklingu statków, którą oblicza się jako sumę masy statków wyrażoną w tonach masy statku pustego (LDT) w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE Nr 1257/2013 z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie recyklingu statków oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1013/2006
i dyrektywę 2009/16/WE;

e) zaświadczenie o zgodności z wymogami, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. b-j rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE Nr 1257/2013 – wydane przez uznaną organizację upoważnioną zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2016 r. poz. 281 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 32, 60, 785
i 1215) – wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku.

  1. Do wniosku o przedłużenie zezwolenia na przetwarzanie dla prowadzącego zakład recyklingu statków dołącza się zaświadczenie, o którym mowa w art. 102 ust. 1 pkt 5 ustawy
    o odpadach.
  2. Ponadto, do wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów należy dołączyć:
    a) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (o ile jest wymagana);
    b) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku gdy dla terenu, którego wniosek dotyczy, nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, chyba że uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie jest wymagane;

c) operat przeciwpożarowy, zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione
z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, wykonany przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, o którym mowa w rozdziale 2a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jednolity: Dz. U.
z 2018 r. poz. 620 ze zm.);

d) postanowienie komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, uzgadniające warunki ochrony przeciwpożarowej, zawarte w operacie przeciwpożarowym;

e) pełnomocnictwo – jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik;
f) dokument potwierdzający, że wnioskodawca posiada tytuł prawny do miejsca magazynowania odpadów;
g) potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej.

 

Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu
Departament Środowiska
al. Niepodległości 34
61-714 Poznań

 

Termin załatwienia sprawy

W ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy
od dnia wszczęcia postępowania.

 

Sposób załatwienia sprawy (opis procedury)

  1. Niezwłocznie po wpływie wniosku zostaje on rozpatrzony.
  2. W przypadku złożenia niekompletnego wniosku zostaje wysłane wezwanie do uzupełnienia braków.
  3. Nieuzupełnienie braków formalnych skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
  4. W toku postępowania wymagane jest uzyskanie opinii Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska oraz właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej (opinie negatywne są wiążące – obligują do wydania decyzji odmawiającej), a także opinii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (opinia niewiążąca).
  5. Przed wydaniem opinii Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska oraz właściwy miejscowo komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej, przeprowadzają kontrolę instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub miejsc magazynowania odpadów, w których ma być prowadzone przetwarzanie odpadów. Kontrola dotyczy spełniania wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska, a także
    w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz w zakresie zgodności z warunkami ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w operacie przeciwpożarowym.
  6. Uzyskanie opinii Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska nie jest wymagane w przypadku, gdy zezwolenie na przetwarzanie odpadów dotyczy przygotowania do ponownego użycia.
  7. Uzyskanie opinii właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej nie jest wymagane w przypadku, gdy zezwolenie na przetwarzanie odpadów dotyczy odzysku poza instalacjami i urządzeniami lub przygotowania do ponownego użycia.
  8. Rozstrzygnięcie w formie:

a) decyzji udzielającej zezwolenia;

b) decyzji odmawiającej wydania zezwolenia.

 

Tryb odwoławczy

Stronie przysługuje prawo odwołania do Ministra Środowiska, za pośrednictwem Marszałka Województwa Wielkopolskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

Opłaty

  1. 616,00 zł – opłata skarbowa za wydanie zezwolenia.
  2. 17,00 zł – opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Opłaty skarbowe należy wnieść z chwilą powstania obowiązku ich zapłaty, tj. z chwilą złożenia wniosku, na rachunek bankowy:

Urząd Miasta Poznania
Wydział Finansowy, Oddział Pozostałych Dochodów Podatkowych i Niepodatkowych
ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań
PKO Bank Polski S.A. Nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763

 

Osoba do kontaktu w danej sprawie

Agnieszka Fiebig
tel.: 61 626 64 16
e-mail: agnieszka.fiebig@umww.pl

Mariusz Adamski
tel.: 61 626 64 06
e-mail: mariusz.adamski@umww.pl

Róża Arndt-Czarnecka
tel.: 61 626 64 07
e-mail: roza.arndt@umww.pl

Marta Gołembowska
tel.: 61 626 64 67
e-mail: marta.golembowska@umww.pl

Anna Łukasiewicz
tel.: 61 626 64 22
e-mail: anna.lukasiewicz@umww.pl

Joanna Marciniak-Parzonka
tel.: 61 626 64 98
e-mail: joanna.marciniak-parzonka@umww.pl

Paulina Opalińska-Mikołajczyk
tel.: 61 626 64 65
e-mail: paulina.mikolajczyk@umww.pl

Katarzyna Skoracka-Walasik
tel.: 61 626 64 62
e-mail: katarzyna.walasik@umww.pl

Patrycja Zarzycka
tel.: 61 626 64 32
e-mail: patrycja.zarzycka@umww.pl

Hanna Żarkiewicz
tel.: 61 626 64 84
e-mail: hanna.zarkiewicz@umww.pl

 

Dodatkowe informacje

  1. Zgodnie z art. 41 ust. 3 ust. 1 (ust. 6) ustawy o odpadach – marszałek województwa jest właściwy w sprawach:
    a) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowisko oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
    b) odpadów innych niż niebezpieczne poddawanych odzyskowi w procesie odzysku polegającym na wypełnianiu terenów niekorzystnie przekształconych, jeżeli ilość umieszczanych w wyrobisku lub zapadlisku odpadów jest nie mniejsza niż 10 Mg na dobę lub całkowita pojemność wyrobiska lub zapadliska jest nie mniejsza niż 25 000 Mg;
    c) regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych i dla instalacji określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami jako regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych;
    d) wydania zezwolenia łącznego na zbieranie i przetwarzanie odpadów

– w przypadku prowadzenia w tym samym miejscu przedsięwzięć, z których co najmniej jedno należy do przedsięwzięć wskazanych w lit. a-c, oraz gdy zezwolenie obejmuje zbieranie odpadów, gdzie maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów magazynowanych
w okresie roku przekracza 3000 Mg .

  1. W przypadku przetwarzanie odpadów na terenach zamkniętych organem właściwym jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu.
  2. Do wniosku o zezwolenie na przetwarzanie odpadów przez termiczne przekształcanie odpadów lub składowanie odpadów dołącza się świadectwo stwierdzające kwalifikacje kierownika odpowiednio spalarni lub współspalarni albo składowiska odpadów w zakresie gospodarowania odpadami, odpowiednie do prowadzonych procesów przetwarzania odpadów.
  3. Do wniosku o zezwolenie na przetwarzanie zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych dotyczących unieszkodliwiania tych odpadów dołącza się dokumenty, o których mowa w art. 95 ust. 10 ustawy o odpadach.
  4. Do wniosku o zezwolenie na przetwarzanie dla prowadzącego zakład recyklingu statków dołącza się zaświadczenie, o którym mowa w art. 102a ust. 1 pkt 5 ustawy o odpadach.
  5. Do zmiany zezwolenia stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące jego wydania.

W przypadku istotnej zmiany zezwolenia stosuje się przepisy art. 41a ust. 1-5a ustawy
o odpadach, dotyczące wydania opinii przez Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska oraz właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.

  1. Opłata skarbowa wynosi 50% stawki podstawowej, jeżeli dotyczy zmiany zezwolenia polegającej na przedłużenia terminu ważności lub rozszerzenia zakresu działalności.
  2. Zgodnie z art. 45 ust. 4 ustawy o odpadach – wytwórca opadów, który prowadzi zbieranie lub przetwarzanie odpadów, może być zwolniony z obowiązku uzyskania odrębnego zezwolenia na prowadzenie tej działalności, jeżeli posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów. Wytwórca odpadów, we wniosku o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów, uwzględnia odpowiednio wymagania przewidziane dla wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów lub wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów.

 

Informacja dla właścicieli danych osobowych

 

Szanowni Państwo w związku z przetwarzaniem Państwa danych osobowych informujemy, że:

 

  1. Administratorem danych osobowych jest Marszałek Województwa z siedzibą Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu przy al. Niepodległości 34,
    61-713 Poznań.
  2. Państwa dane osobowe są przetwarzane w następujących celach:

a) prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie udzielenia zezwolenia
na przetwarzanie odpadów;

b) weryfikacji przestrzegania warunków zezwolenia;

c) udzielania informacji o środowisku i jego ochronie oraz informacji publicznej;

d) sprawozdawczości i statystyki;

e) archiwizacji.

  1. Państwa dane osobowe przetwarzamy w związku ze sprawowaniem władzy publicznej.
  2. W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych prosimy o kontakt
    z Inspektorem ochrony danych osobowych, Departament Organizacyjny i Kadr,
    Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu, al. Niepodległości 34,
    61-714 Poznań, e-mail: inspektor.ochrony@umww.pl.
  3. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w toku realizacji celów, o których mowa w pkt 2 lit. a-d oraz przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zakończono sprawę, zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną.
  4. Podanie danych osobowych jest warunkiem ustawowym a ich niepodanie skutkuje brakiem możliwości rozpatrzenia wniosku.
  5. Przysługuje Państwu prawo dostępu do danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
  6. Przysługuje Państwu prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania w związku z Państwa sytuacją szczególną.
  7. Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  8. Państwa dane osobowe będą ujawniane podmiotom występującym o udzielenie informacji
    o środowisku i jego ochronie oraz informacji publicznej – pod warunkiem, że żądane dane będą stanowiły ww. informacje.
  9. Państwa dane osobowe nie są przetwarzane w sposób zautomatyzowany w celu podjęcia jakiejkolwiek decyzji.


Osoba odpowiedzialna za:
wytworzenie informacji: 2013-02-28 Mariola Górniak
wprowadzenie informacji do podstrony BIP: 2013-02-28 15:17:12 przez Tomasz Spychalski

Rejestr zmian - poprzednia opublikowana wersja artykułu - pokaż rejestr



Urząd Marszałkowski
Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu
al. Niepodległości 34, 61-714 Poznań, tel.: 61 626 66 66

bip.gov.pl

Stronę odwiedzono 8959 razy
projekt i wykonanie hsi.pl ©2019