Stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii
Nazwa sprawy/procedury
Stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 1219 ze zm.).
- Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 1839).
Wymagane dokumenty
- Wniosek o stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia należy złożyć niezwłocznie po wystąpieniu okoliczności, o których mowa w art. 193 ust. 1 pkt 2-8 ustawy Prawo ochrony środowiska.
- Do wniosku należy dołączyć:
- dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, jeżeli prowadzący instalację nie jest osobą fizyczną;
- zwięzły opis okoliczności skutkujących wygaśnięciem pozwolenia, w miarę możliwości ze wskazaniem daty wygaśnięcia;
- pełnomocnictwo – jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik;
- potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej.
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu
Departament Zarządzania Środowiskiem i Klimatu
al. Niepodległości 34
61-714 Poznań
Termin załatwienia sprawy
W ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Sposób załatwienia sprawy (opis procedury)
- Niezwłocznie po wpływie wniosku zostaje on rozpatrzony.
- W przypadku złożenia niekompletnego wniosku zostaje wysłane wezwanie do uzupełnienia braków.
- Nieuzupełnienie braków formalnych skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
- Rozstrzygnięcie w formie:
- decyzji stwierdzającej wygaśnięcie pozwolenia;
- decyzji odmawiającej stwierdzenia wygaśnięcia.
Tryb odwoławczy
Stronie przysługuje prawo odwołania do Ministra Klimatu i Środowiska, za pośrednictwem Marszałka Województwa Wielkopolskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Opłaty
10,00 – opłata skarbowa za stwierdzenie wygaśnięcia pozwolenia;
17,00 zł – opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Opłaty skarbowe należy wnieść z chwilą powstania obowiązku ich zapłaty, tj. z chwilą złożenia wniosku, na rachunek bankowy:
Urząd Miasta Poznania
Wydział Finansowy, Oddział Pozostałych Dochodów Podatkowych i Niepodatkowych
ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań
PKO Bank Polski S.A. Nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763
Osoba do kontaktu w danej sprawie
Katarzyna Adamska
tel.: 61 626 64 49
e-mail: katarzyna.adamska@umww.pl
Mariusz Adamski
tel.: 61 626 64 06
e-mail: mariusz.adamski@umww.pl
Róża Arndt-Czarnecka
tel.: 61 626 64 07
e-mail: roza.arndt@umww.pl
Jolanta Balińska
tel.: 61 626 64 07
e-mail: jolanta.balinska@umww.pl
Jacek Bączkowski
tel.: 61 626 64 09
e-mail: jacek.baczkowski@umww.pl
Kajetan Głowacki
tel.: 61 626 74 86
e-mail: kajetan.glowacki@umww.pl
Mateusz Grześkiewicz
tel.: 61 626 74 87
e-mail: mateusz.grzeskiewicz@umww.pl
Anna Hoffmańska-Ganowicz
tel.: 61 626 64 05
e-mail: anna.hoffmanska@umww.pl
Anna Łukasiewicz
tel.: 61 626 64 60
e-mail: anna.lukasiewicz@umww.pl
Joanna Marciniak-Parzonka
tel.: 61 626 64 98
e-mail: joanna.marciniak-parzonka@umww.pl
Agnieszka Narożna-Kuczkowska
tel.: 61 626 64 43
e-mail: agnieszka.narozna@umww.pl
Emilia Panowicz
tel.: 61 626 64 32
e-mail: emilia.panowicz@umww.pl
Przemysław Rogaliński
tel.: 61 626 64 52
e-mail: przemysław.rogalinski@umww.pl
Katarzyna Skoracka-Walasik
tel.: 61 626 64 62
e-mail: katarzyna.walasik@umww.pl
Karina Sobczak
tel.: 61 626 64 30
e-mail: karina.sobczak@umww.pl
Marta Srech
tel.: 61 626 64 67
e-mail: marta.golembowska@umww.pl
Wojciech Szaniecki
tel.: 61 626 64 90
e-mail: wojciech.szaniecki@umww.pl
Marcin Spaeth
tel.: 61 626 64 63
e-mail: marcin.spaeth@umww.pl
Wojciech Wielgosz
tel.: 61 626 64 58
e-mail: wojciech.wielgosz@umww.pl
Patrycja Zarzycka
tel.: 61 626 64 32
e-mail: patrycja.zarzycka@umww.pl
Hanna Żarkiewicz
tel.: 61 626 64 84
e-mail: hanna.zarkiewicz@umww.pl
Dodatkowe informacje
- Marszałek województwa jest właściwy w sprawach:
- przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
- przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, realizowanego na terenach innych niż wymienione w lit. a;
- pozwolenia na wytwarzanie odpadów i pozwolenia zintegrowanego dla instalacji komunalnych, o których mowa w art. 38b ust. 1 pkt 1 ustawy o odpadach;
- pozwolenia na wytwarzanie odpadów dla odpadów innych niż wydobywcze wytworzonych w miejscu poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania kopalin ze złóż oraz ich magazynowania i przeróbki oraz pozwolenia zintegrowanego dla tych odpadów – o ile jest organem właściwym do wydania decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi, o której mowa w art. 11 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych.
- W przypadku przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej organem właściwym jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu.
- Wykaz przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
- Pozwolenie wygasa:
- po upływie czasu, na jaki zostało wydane;
- jeżeli podmiot przestał być prowadzącym instalację w rozumieniu ustawy, lub z innych powodów pozwolenie stało się bezprzedmiotowe;
- na wniosek prowadzącego instalację;
- jeżeli prowadzący instalację nie rozpoczął działalności objętej pozwoleniem w terminie dwóch lat od dnia, w którym pozwolenie stało się ostateczne;
- jeżeli prowadzący instalację nie prowadził działalności objętej pozwoleniem przez dwa lata;
- w przypadku, o którym mowa w art. 229 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska;
- w przypadku wstrzymania użytkowania składowiska na czas dłuższy niż rok;
- w przypadku wstrzymania termicznego przekształcania odpadów na czas dłuższy niż rok.
- W przypadku, o którym mowa w art. 191a ustawy Prawo ochrony środowiska, pozwolenie wygasa, jeżeli prowadzący instalację nie rozpoczął działalności objętej pozwoleniem w terminie dwóch lat od określonego w pozwoleniu dnia, od którego jest dopuszczalna emisja.
- Pozwolenia, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy Prawo ochrony środowiska, oraz pozwolenia wodnoprawne na pobór wód lub wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi wygasają w części dotyczącej instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego z chwilą upływu terminu, w którym prowadzący instalację powinien uzyskać pozwolenie zintegrowane, chyba że prowadzący instalację uzyskał pozwolenie zintegrowane przed terminem.
- Organ właściwy do wydania pozwolenia stwierdza, w drodze decyzji, wygaśnięcie pozwolenia, jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w pkt 4 lit. b-h.
Informacja dla właścicieli danych osobowych
Szanowni Państwo w związku z przetwarzaniem Państwa danych osobowych informujemy, że:
- Administratorem danych osobowych jest Województwo Wielkopolskie z siedzibą Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu przy al. Niepodległości 34 61-714 Poznań, e-mail: kancelaria@umww.pl, fax 61 626 69 69, adres skrytki urzędu na platformie ePUAP: /umarszwlkp/SkrytkaESP.
- Państwa dane osobowe są przetwarzane w następujących celach:
- a) prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia pozwolenia na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii;
- b) sprawozdawczości i statystyki;
- c) archiwizacji.
- Państwa dane osobowe przetwarzamy w związku ze sprawowaniem władzy publicznej.
- W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych można kontaktować się z Inspektorem ochrony danych osobowych listownie pod adresem administratora danych, lub elektronicznie poprzez skrytkę ePUAP: /umarszwlkp/SkrytkaESP i e-mail: inspektor.ochrony@umww.pl.
- Państwa dane osobowe będą przetwarzane w toku realizacji celów, o których mowa w pkt 2 lit. a-b oraz przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zakończono sprawę, zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną.
- Podanie danych osobowych jest warunkiem ustawowym a ich niepodanie skutkuje brakiem możliwości rozpatrzenia wniosku (nie dotyczy postępowań wszczętych z urzędu).
- Przysługuje Państwu prawo do usunięcia danych osobowych, o ile Państwa dane osobowe są przetwarzane na podstawie: wyrażonej zgody, wymogu prawa, lub gdy są już niepotrzebne do przetwarzania danych.
- Przysługuje Państwu prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych, o ile Państwa dane osobowe są przetwarzane na podstawie wyrażonej zgody.
- Przysługuje Państwu prawo do przenoszenia danych, o ile Państwa dane osobowe są przetwarzane na podstawie wyrażonej zgody lub są niezbędne do zawarcia umowy oraz gdy dane te są przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
- Przysługuje Państwu prawo do dostępu do danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
- Przysługuje Państwu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania w związku z Państwa sytuacją szczególną o ile przetwarzanie Państwa danych osobowych jest niezbędne do zrealizowania zadania w interesie publicznym lub sprawowania władzy publicznej.
- Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o ile uważają Państwo, iż przetwarzanie Państwa danych osobowych odbywa się w sposób niezgodny z prawem.
- Państwa dane osobowe nie są przetwarzane w sposób zautomatyzowany w celu podjęcia jakiejkolwiek decyzji oraz profilowania.
wytworzenie informacji: 2018-02-27 Mariola Górniak
wprowadzenie informacji do podstrony BIP: 2018-02-27 14:21:38 przez Tomasz Orłowski
ostatnia zmiana treści: 2021-11-15 07:59:35 przez Joanna Kaczmarczyk