Przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków składanych do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego
Nazwa sprawy/procedury
Przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków składanych do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego
Podstawa prawna
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 roku, Nr 78, poz. 483)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 roku, poz. 775)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2022 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U z 2002 roku Nr 5 poz. 46).
Wymagane dokumenty
- Każdy ma prawo składać wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
- Skargi i wnioski składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia.
- Jeżeli otrzymamy skargę lub wniosek do rozpatrzenia, których nie jesteśmy właściwi, przekażemy je niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego/wnioskodawcę, albo wskażemy mu właściwy organ.
- O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna:
- przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw,
- przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Miejsce załatwienia sprawy
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie:
- na adres:
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
al. Niepodległości 34
61-714 Poznań
lub na adres skrytki urzędu na platformie ePUAP: /umarszwlkp/SkrytkaESP - za pomocą telefaksu: 61 626 67 01,
- poczty elektronicznej: kancelaria@umww.pl
- lub ustnie do protokołu.
W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy. Przyjmujący skargi i wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący.
Termin załatwienia sprawy
Skargi i wnioski są załatwiane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Posłowie na Sejm, senatorowie, radni, którzy wnieśli skargę lub wniosek we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę lub wniosek innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi lub wniosku, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień – także o stanie rozpatrzenia skargi lub wniosku, najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia jej wniesienia albo przekazania.
O każdym przypadku niezałatwienia skargi w terminie zawiadamiamy skarżącego, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia.
W razie niemożności załatwienia wniosku w ciągu miesiąca zawiadamiamy wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz o przewidywanym terminie jego załatwienia.
Sposób załatwienia sprawy (opis procedury)
- Rozpatrywane oraz załatwiane są skargi i wnioski w ramach właściwości.
- Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, rozpatrujemy skargę lub wniosek w zakresie spraw należących do naszej właściwości, a pozostałe przekazujemy niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, właściwym organom, przesyłając odpis skargi lub wniosku, i zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego skargę lub wniosek.
- Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
- Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
- Jeżeli rozpatrzenie skargi lub wniosku wymaga uprzedniego zbadania i wyjaśnienia sprawy, zbierane są niezbędne materiały. W tym celu możemy się zwrócić do innych organów o przekazanie niezbędnych materiałów i wyjaśnień.
- Rozpatrując skargę lub wniosek możemy, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, wydać polecenie lub podjąć inne stosowne środki, w celu usunięcia stwierdzonych uchybień oraz przyczyn ich powstania.
- O sposobie załatwienia skargi lub wniosku zawiadamia się skarżącego/wnioskodawcę.
- Zawiadomienie zawiera m.in. wskazanie w jaki sposób skarga lub wniosek zostały załatwione.
- Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi lub wniosku zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne.
Tryb odwoławczy
W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.
W przypadku niezałatwienia wniosku w terminie lub w przypadku niezadowolenia ze sposobu załatwienia wniosku wnioskodawcy służy prawo wniesienia skargi.
Opłaty
brak
Osoba do kontaktu w danej sprawie
Marszałek Województwa lub wyznaczony w jego zastępstwie Wicemarszałek Województwa lub Członek Zarządu Województwa przyjmują w każdy wtorek od godz. 14.30 do godz. 16.30.
Dyrektorzy Departamentów i ich zastępcy przyjmują w każdy poniedziałek w godz. od 7.30 do 15.30.
Przyjęcie zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków przez Marszałka, Wicemarszałków lub Członków Zarządu odbywa się po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu terminu we właściwym sekretariacie.
Przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków należy do zadań:
Departamentu Organizacyjnego i Kadr, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego
al. Niepodległości 34
61-714 Poznań
tel. 61 626 67 40
Iwona Kościuszko
Dodatkowe informacje
Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonym.
Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje ona w stosunku nadrzędności służbowej.
Szanowni Państwo w związku z przetwarzaniem Państwa danych osobowych informuję, że:
- Administratorem danych osobowych jest Województwo Wielkopolskie z siedzibą Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu przy al. Niepodległości 34, 61-714 Poznań, e-mail: kancelaria@umww.pl, fax 61 626 69 69, adres skrytki urzędu na platformie ePUAP: /umarszwlkp/SkrytkaESP.
- Państwa dane osobowe są przetwarzane w celach:
- rozpatrywania skarg i wniosków;
- archiwizacji
- Państwa dane osobowe przetwarzamy: w związku z wypełnieniem obowiązku prawnego ciążącego na administratorze tj. ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
- W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych można kontaktować się z Inspektorem ochrony danych osobowych listownie pod adresem administratora danych, lub elektronicznie poprzez skrytkę ePUAP: /umarszwlkp/SkrytkaESP i e-mail: inspektor.ochrony@umww.pl.
- Państwa dane osobowe będą przetwarzane wieczyście w przypadku spraw rozpatrywanych bezpośrednio przez Administratora oraz przez okres 5 lat w przypadku spraw przekazywanych zgodnie z właściwością.
- Podanie danych osobowych jest warunkiem ustawowym a ich niepodanie skutkuje brakiem możliwości rozpatrzenia Państwa skargi lub wniosku.
- Przysługuje Państwu prawo do usunięcia danych osobowych, o ile Państwa dane osobowe są przetwarzane na podstawie wyrażonej zgody, lub wynika to z wymogu prawa, lub gdy dane są już niepotrzebne do przetwarzania danych.
- Przysługuje Państwu prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych, o ile Państwa dane osobowe są przetwarzane na podstawie wyrażonej zgody. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
- Przysługuje Państwu prawo do przenoszenia danych, o ile Państwa dane osobowe są przetwarzane na podstawie wyrażonej zgody lub są niezbędne do zawarcia umowy oraz gdy dane te są przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
- Przysługuje Państwu prawo do dostępu do danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
- Przysługuje Państwu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania w związku z Państwa sytuacją szczególną o ile przetwarzanie Państwa danych osobowych jest niezbędne do zrealizowania zadania w interesie publicznym lub sprawowania władzy publicznej.
- Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o ile uważają Państwo, iż przetwarzanie Państwa danych osobowych odbywa się w sposób niezgodny z prawem.
- Państwa dane osobowe będą ujawniane podmiotom świadczącym usługi na rzecz administratora danych osobowych w zakresie serwisu i wsparcia systemów informatycznych, utylizacji dokumentacji niearchiwalnej, przekazywania przesyłek pocztowych.
- Państwa dane osobowe nie są przetwarzane w sposób zautomatyzowany w celu podjęcia jakiejkolwiek decyzji oraz profilowania.
- Państwa dane osobowe nie są przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani do organizacji międzynarodowych.
wytworzenie informacji: 2024-02-02 Adam Habryło
wprowadzenie informacji do podstrony BIP: 2024-02-02 14:45:31 przez Tomasz Orłowski
ostatnia zmiana treści: 2024-04-03 12:30:19 przez Tomasz Orłowski